Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar

937 940 790 / 937 940 795

LIDERATGE PERSONAL A L’AULA

LIDERATGE PERSONAL A L’AULA

El projecte LeaderInMe (LEM) de lideratge personal que es desenvolupa a les escoles FEDAC potencia de forma exponencial la capacitat dels alumnes per liderar i decidir els camins que volen explorar i transitar. Aquesta metodologia multifactorial, que engloba i té en compte diferents conceptes, accions, actituds, situacions, i dinàmiques, fomenta el desenvolupament del jo de l’alumne. Però no des d’una visió egocèntrica i individualista, sinó global i empoderadora que ajuda a la persona que la transita a sentir-se, tant emocionalment com intel·lectualment, preparada i decidia a realitzar allò que vol fer, sent conscient del perquè, del com i de les metes a assolir.

Després de treballar a l’aula la complementària de LEM amb alumnes de secundària, que mai l’havien treballat, ens adonem, docents, alumnes i famílies, de la importància de fomentar i desenvolupar a l’aula el lideratge personal, ja que contribueix significativament al desenvolupament integral de l’alumnat i a l’assoliment d’objectius personals i acadèmics.

Aquestes són algunes de les raons claus per a destacar la rellevància i importància del desenvolupament de lideratges (de tothom) dins de l’aula.

  • L’Autonomia. Desenvolupar el lideratge d’un mateix ajuda a fomentar habilitats d’autodirecció i autonomia. Això significa ajudar els alumnes a prendre les seves pròpies decisions, sempre informades i pensades. Ajuda també a establir metes personals i acadèmiques i el com dirigir els seus passos per assolir-les. Aquest fet també ens ajuda per treballar amb els nostres alumnes la gestió del temps i les prioritats a realitzar per l’assoliment de les nostres metes.
  • D’altra banda, un dels aspectes més importants que desenvolupem i introduïm en la psique dels alumnes, quan donem importància al lideratge personal de cadascun d’ells, és la resiliència. Clau per fomentar la capacitat de gestió de la frustració i dels obstacles que ens apareixen pel camí. Clau per saber com superar-los un a un, aprenent dels propis errors, per així, aprendre a adaptar-se a situacions constants de canvi i a la pròpia pressió acadèmica i social. El desenvolupament a l’aula de la resiliència esdevé primordial per afavorir el mateix lideratge i la capacitat per avançar cap als nostres objectius. Els alumnes aprenen a saber aixecar-se després de cada caiguda.
  • La motivació interna, generada per un fort lideratge personal, també és una qualitat que es desenvolupa tan bon punt l’alumne comprèn que moltes de les respostes i decisions que necessita o que ha de prendre estan a les seves mans.

Fomentar doncs aquestes qualitats en els alumnes significa ajudar-los també a descobrir les seves passions, interessos i talents, fet que contribueix a un major compromís amb el propi aprenentatge.

Tot i que sembli paradoxal, fomentar el lideratge personal ajuda a establir sinergies i interaccions efectives amb els altres. La cooperació i col·laboració augmenten quan tenim clar el que volem i el que necessitem per assolir-ho.

Per tant, empoderar l’alumnat en el seu propi lideratge personal és empoderar l’alumne a ser ell mateix. Si voleu coneixer més sobre el projecte Líder en Mi, podeu veure el vídeo creat per la comunitat educativa de FEDAC Canet.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website