Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar

937 940 790 / 937 940 795

Les matemàtiques i el joc

Les matemàtiques i el joc

L’educació matemàtica és un aspecte fonamental en el desenvolupament cognitiu dels infants. Per això, a FEDAC Canet-Yglesias treballem la competència matemàtica amb l’objectiu de desenvolupar habilitats i estratègies en els nostres alumnes. Aquest treball s’inicia a I3 i va evolucionant juntament amb el nivell maduratiu de cada infant, al llarg de tota l’etapa educativa.

Habitualment, les matemàtiques es perceben com una cosa avorrida, però què passaria si transforméssim el seu aprenentatge en alguna cosa divertida i emocionant? Descobrirem també com el joc col·laboratiu pot beneficiar els diferents grups d’edat, des d’I3 fins a Secundària. 

Beneficis d’incorporar el joc en l’aprenentatge de les matemàtiques

El joc té un paper fonamental en el desenvolupament cognitiu dels nostres alumnes més petits. A través del joc, aquest exploren el seu entorn, desenvolupen habilitats motores i sensorials, i comencen a entendre conceptes matemàtics bàsics com la classificació, la seriació i aprenen a comptar.

A la nostra escola partim de jocs simples com apilar blocs o encaixar formes per tal d’ajudar-los a desenvolupar habilitats espacials i de resolució de problemes. A mesura que els nostres infants creixen, els jocs de memòria, els trencaclosques i jocs de comptar permeten practicar habilitats matemàtiques més avançades d’una manera més divertida.

A primària és el moment més important per establir una base sòlida en matemàtiques. En incorporar jocs divertits i atractius, els mestres poden ajudar els infants a desenvolupar la comprensió profunda dels conceptes matemàtics. Jocs com “Bingo suma” o “Memòria de multiplicació” ens permeten practicar operacions matemàtiques bàsiques d’una manera divertida i competitiva. Els jocs de cartes també són una bona eina per practicar habilitats matemàtiques i fomentar el pensament estratègic.

Avui en dia els nostres alumnes estan immersos en el món de la tecnologia i ho hem d’aprofitar de forma efectiva. Els jocs en línia i programes de software poden proporcionar una experiència interactiva i atractiva, sobretot als nostres alumnes de secundària. Per exemple, els jocs de matemàtiques en línia poden desafiar els estudiants a resoldre problemes en un entorn virtual, i això els permet practicar habilitats mentre es diverteixen. 

El joc col·laboratiu i l’aprenentatge de les matemàtiques

El joc col·laboratiu és una gran eina per fomentar la col·laboració i l’aprenentatge de les matemàtiques. En permetre que els alumnes treballin junts en jocs i activitats matemàtiques, es fomenta l’intercanvi d’idees, el treball en equip i la resolució de problemes conjunta. Els alumnes poden aprendre els uns dels altres, compartir estratègies i construir coneixement col·lectiu, a part de promoure i desenvolupar habilitats socials i emocionals, com la comunicació efectiva, l’empatia i el respecte.

Com a conclusió, el joc té un paper fonamental en les matemàtiques. En incorporar la diversió i el joc en el procés d’aprenentatge, podem transformar les matemàtiques en quelcom emocionant, rellevant i significatiu per als nostres alumnes. Des d’I3 fins a Secundària, el joc té el poder de potenciar el desenvolupament cognitiu, millorar la motivació i el compromís, i fomentar la col·laboració i l’aprenentatge conjunts. A aprofitar els recursos i eines disponibles, els mestres podem crear experiències d’aprenentatge matemàtic divertides i enriquidores que preparin els nostres estudiants per a l’èxit, en el món cada cop més tecnològic i globalitzat en el que vivim.

CreaEscola Quality Certificate for Education Website