Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar

937 940 790 / 937 940 795

L’ART d’explicar contes: un recurs educatiu fonamental 

L’ART d’explicar contes: un recurs educatiu fonamental 

Els contes són molt més que simples històries boniques. A FEDAC Canet-Yglesias, reconeixem el seu gran valor pedagògic i emocional ja que constitueixen una eina essencial per al desenvolupament integral dels infants. A través dels contes, estimulem la imaginació i creativitat, reforcem el desenvolupament del llenguatge i, sobretot, transmetem valors que els ajuden a comprendre el món que els envolta.

Quan expliquem un conte, ja sigui a l’aula o a casa, és fonamental crear una atmosfera que capti completament l’atenció dels infants. La selecció del conte ha de ser adequada a la seva edat, i és important utilitzar diferents recursos dramàtics, com el to de veu, el llenguatge gestual, onomatopeies i cançons, que ens ajudaran a mantenir el seu interès actiu. Aquesta combinació no només fa l’experiència més atractiva, sinó que també afavoreix el desenvolupament de l’oratòria en els infants, ja que els ofereix un model ric de comunicació verbal i no verbal.

A la segona etapa d’educació infantil, podem enriquir l’explicació amb imatges o suports digitals per fer-la més visual, i cal triar contes amb pocs personatges i accions, amb una estructura clara de presentació, nus i desenllaç. Històries com La tortuga i la llebre, Els tres porquets, La rateta que escombrava l’escaleta o En Patufet són ideals per a aquesta etapa. Aquests contes inclouen pocs successos i fets repetitius, que faciliten la seva memorització i comprensió. Utilitzar expressions recurrents o formulacions reiteratives, com ara “Patufet, on ets? – Soc a la panxa del bou, que no neva ni plou!”, permet que els infants participin activament en la narració, fet que també contribueix a l’enfortiment de les seves habilitats oratòries.

Un cop els infants han interioritzat la història, és crucial fomentar una breu reflexió sobre els personatges, els fets i les conseqüències de les accions. Preguntes com “Què faries tu?” o “Quin final t’agrada més?” no només ajuden a desenvolupar el pensament crític, sinó que també ofereixen una oportunitat perquè els infants practiquin l’expressió oral, ja que han de posar en paraules les seves opinions i reflexions.

Per reforçar encara més la comprensió i treballar de manera més lúdica les competències comunicatives, proposem una representació dramàtica del conte, on cada infant pot escollir el paper que vol interpretar. Aquesta activitat no només fomenta la comprensió del conte, sinó que també potencia les habilitats orals i escèniques dels infants, en un ambient segur i estimulant. És un exercici d’oratòria natural que permet als nens i nenes explorar valors com l’amistat, la justícia o la valentia a través de la seva interacció amb els personatges.

A més, el fet de representar els contes davant dels companys potencia la seva confiança a l’hora de parlar en públic, una habilitat clau que treballem amb molta cura a la nostra escola. Aprendre a expressar-se de manera clara, amb seguretat i amb expressivitat és fonamental no només per l’àmbit acadèmic, sinó també per a la vida quotidiana dels infants.

En definitiva, els contes ofereixen experiències educatives enriquidores, que connecten els coneixements i vivències dels infants amb el seu aprenentatge, creant una experiència amb profund sentit. A través d’aquestes activitats, a FEDAC Canet-Yglesias no només treballem el desenvolupament emocional i cognitiu sinó que també reforcem l‘oratòria i les habilitats comunicatives que seran clau en el futur dels nostres alumnes.

Alumnes d'educació infantil de l'escola FEDAC Canet-Yglesias amb la seva mestra a l'hora del conte.
CreaEscola Quality Certificate for Education Website