Donem resposta als reptes del món actual
Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar
937 940 790 / 937 940 795
La consciència fonològica és considerada una habilitat que possibilita als nens i nenes a reconèixer, identificar i manipular els sons (fonemes) que componen les paraules.
Segons les unitats fonològiques se’n distingeixen tres tipus: la consciència lèxica, la consciència sil·làbica i la consciència del fonema.
Per tant, els tres components bàsics que es treballen en la consciència fonològica són: un factor fonema, un factor síl·laba i un factor ritme.
Com treballar la consciència fonològica a infantil?
A infantil és molt important anar desenvolupant en els nens i nenes certes habilitats de “prelectura” perquè així es vagin preparant per a tot el procés lectoescriptor. Algunes d’aquestes habilitats són les següents:
La consciència fonològica es desenvolupa principalment des dels 3 fins als 8 anys. Que és el mateix que dura el procés de lectoescriptura en els infants.
Quin nivell de la consciència fonològica es treballa a infantil?
Es treballa la capacitat d’escolta, l’atenció. El fet de saber escoltar i saber identificar sons del nostre entorn.
També és molt important la parla i la reproducció d’aquests sons intentant que sigui tan correcta com sigui possible.
Per aquest motiu es fa especial èmfasi a les pràxies. Les pràxies són uns exercicis que es fan amb els òrgans bucofonadors per tal d’enfortir, tonificar i exercitar la mobilitat dels llavis, llengua i/o mandíbula. A l’escola intentem treballar les pràxies de manera lúdica abans d’iniciar la conversa del cap de setmana els dilluns. D’aquesta manera, potenciem una evolució positiva en la pronúncia dels sons. També a través d’activitats i jocs de buf, gesticulació…
El nen/a ja pot discriminar paraules llargues i curtes (contar síl·labes).
Els jocs fonològics combinen diversió amb consciència fonològica i, a través d’ells, els infants aprenen a reconèixer i a utilitzar els sons en el llenguatge parlat. A més a més, dominar tot això és una peça clau per a aprendre a llegir.
A partir dels 5 anys també treballem molt la consciència fonològica com a element clau per a l’aprenentatge del procés de lectura i escriptura picant paraules, escrivint-ne, llegint-ne de manera conjunta, fent escriptura natural…
I així, d’aquesta manera, els nens i nenes s’inicien en el món de la lectura i l’escriptura de manera natural i significativa.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola