Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar

937 940 790 / 937 940 795

Els escacs a l’escola: molt més que un joc

Els escacs a l’escola: molt més que un joc

El joc constitueix un mecanisme d’aprenentatge fonamental per als infants. De manera espontània, els permet afrontar situacions de presa de decisions, resoldre problemes i establir relacions amb els altres. Els escacs són un clar exemple d’aquest aprenentatge: un joc amb unes normes definides que cal interioritzar i que esdevé una eina poderosa per desenvolupar habilitats cognitives i socioemocionals.

Si algú pensa que els escacs educatius consisteixen únicament a jugar partides i partides, està molt equivocat! A l’escola FEDAC Canet Yglesias, els escacs esdevenen una estratègia per a treballar amb els alumnes capacitats mentals i habilitats essencials per a qualsevol procés d’aprenentatge i de retruc per a la vida en general.

Segons diverses investigacions científiques com per exemple investigacions de la Universidad de la Laguna o la Universitat de Girona, entre d’altres… assenyalen que la introducció dels escacs en l’àmbit educatiu aporta múltiples beneficis, entre els quals destaquen:

  • Desenvolupament de l’atenció i la concentració, bases fonamentals per a qualsevol procés d’aprenentatge.
  • Augment de la motivació, ja que el joc és un dels motors principals de l’aprenentatge infantil.
  • Foment del pensament crític i les habilitats mentals, mitjançant el desenvolupament de capacitats com l’organització, la previsió, l’establiment de conjectures i hipòtesis i la presa de decisions.
  • Treball de les destreses socioafectives, com l’empatia, la paciència, el respecte pels altres, la capacitat d’acceptar la derrota i la superació personal.

Així mateix, la pràctica regular dels escacs afavoreix el desenvolupament personal i acadèmic dels nens i nenes. A més de potenciar l’atenció i la memòria de treball, permet millorar l’autocontrol, la planificació d’estratègies i la capacitat d’anticipació. Aquestes habilitats tenen una transferència directa a altres matèries i incideixen positivament en el rendiment acadèmic.

En els primers anys d’escolarització, fem preescacs amb els infants. Els nens i nenes no juguen partides d’escacs sinó que s’introdueixen en el joc a partir de contes i activitats lúdiques que els ajuden a familiaritzar-se amb les peces i l’escaquer.

En l’etapa de primària, els nens i nenes passen del pensament intuïtiu i imaginari a un pensament lògic i racional. Desenvolupen, per tant, la capacitat de pensar i comencen a tenir flexibilitat per realitzar operacions mentals reversibles i de càlcul, necessàries per als escacs i que es potencien amb el joc.

Per això, en aquesta etapa aprofitem la capacitat de fer-se preguntes dels infants i de raonar per introduir-los progressivament en el joc dels escacs a partir de reptes i activitats lúdiques. Així, comencem a esbossar les regles bàsiques del joc i, a poc a poc, anem introduint les diferents peces dels escacs, de manera que els alumnes poden jugar les seves primeres partides.

En definitiva, a l’escola no pretenem formar grans jugadors d’escacs, sinó utilitzar aquest joc com una eina pedagògica que ajudi els alumnes a desenvolupar habilitats essencials per a la seva trajectòria acadèmica i personal.