Donem resposta als reptes del món actual
Vall, 12 / Eusebi Golart, 13 - 08360 Canet de Mar
937 940 790 / 937 940 795
El joc constitueix un mecanisme d’aprenentatge fonamental per als infants. De manera espontània, els permet afrontar situacions de presa de decisions, resoldre problemes i establir relacions amb els altres. Els escacs són un clar exemple d’aquest aprenentatge: un joc amb unes normes definides que cal interioritzar i que esdevé una eina poderosa per desenvolupar habilitats cognitives i socioemocionals.
Si algú pensa que els escacs educatius consisteixen únicament a jugar partides i partides, està molt equivocat! A l’escola FEDAC Canet Yglesias, els escacs esdevenen una estratègia per a treballar amb els alumnes capacitats mentals i habilitats essencials per a qualsevol procés d’aprenentatge i de retruc per a la vida en general.
Segons diverses investigacions científiques com per exemple investigacions de la Universidad de la Laguna o la Universitat de Girona, entre d’altres… assenyalen que la introducció dels escacs en l’àmbit educatiu aporta múltiples beneficis, entre els quals destaquen:
Així mateix, la pràctica regular dels escacs afavoreix el desenvolupament personal i acadèmic dels nens i nenes. A més de potenciar l’atenció i la memòria de treball, permet millorar l’autocontrol, la planificació d’estratègies i la capacitat d’anticipació. Aquestes habilitats tenen una transferència directa a altres matèries i incideixen positivament en el rendiment acadèmic.
En els primers anys d’escolarització, fem preescacs amb els infants. Els nens i nenes no juguen partides d’escacs sinó que s’introdueixen en el joc a partir de contes i activitats lúdiques que els ajuden a familiaritzar-se amb les peces i l’escaquer.
En l’etapa de primària, els nens i nenes passen del pensament intuïtiu i imaginari a un pensament lògic i racional. Desenvolupen, per tant, la capacitat de pensar i comencen a tenir flexibilitat per realitzar operacions mentals reversibles i de càlcul, necessàries per als escacs i que es potencien amb el joc.
Per això, en aquesta etapa aprofitem la capacitat de fer-se preguntes dels infants i de raonar per introduir-los progressivament en el joc dels escacs a partir de reptes i activitats lúdiques. Així, comencem a esbossar les regles bàsiques del joc i, a poc a poc, anem introduint les diferents peces dels escacs, de manera que els alumnes poden jugar les seves primeres partides.
En definitiva, a l’escola no pretenem formar grans jugadors d’escacs, sinó utilitzar aquest joc com una eina pedagògica que ajudi els alumnes a desenvolupar habilitats essencials per a la seva trajectòria acadèmica i personal.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola